پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۹۸۰۳

مروی بر روزنامه‌های صبح امروز؛ یکشنبه 28 مرداد 1403

مروی بر روزنامه‌های صبح امروز؛ یکشنبه 28 مرداد 1403
امروز یکشنبه می توان وجه مشترک مطالب روزنامه ها را به این صورت دسته بندی کرد:اول، بررسی کودتای 28 مرداد 32؛ دوم، حضور پزشکیان در مجلس برای دفاع از کابینه؛ سوم، پیشروی اوکراین در خاک روسیه و ضد حمله روس ها به خاک اوکراین.

 دنیای اقتصاد

⭐این روزنامه در تیتر یک خود با عنوان «کشف نرخ بهره بازار» می نویسد، تعیین دستوری نرخ سود بانکی یکی از آفت‌های بازار پول کشور شناخته می‌شود و همواره از سوی اقتصاددانان مورد نقد قرار می‌گیرد. 

⭐تعیین نرخ سود، کمتر از نرخ سود بازار باعث شکل‌گیری صف عظیم متقاضیان برای دریافت اعتبار و همچنین تحمیل فشار شدید به بانک‌ها برای ارائه تسهیلات می‌شود.

⭐بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بهره معیار در این بازارها حدود ۴۰درصد است که تفاوت زیادی با نرخ بهره ۲۳درصدی بازار رسمی پول دارد.

⭐تیتر یک این روزنامه گزارشی از نرخ سود بازار تامین مالی جمعی ارائه می دهد.

⭐عکس یک این روزنامه هم با عنوان «دفاع از دولت وفاق ملی در بهارستان» روایتی از حضور دیروز پزشکیان در مجلس برای دفاع از کابینه پیشنهادی اش ارائه داده است.

هم میهن

⭐این روزنامه عکس یک خود را به تصویری از پزشکیان در حال نطق اختصاص داده و تیتر یک خود را هم به تاسی از سخنان رئیس جمهور «اصلاحات می کنم» برگزیده است.

⭐پزشکیان در نطق دیروز خود در مجلس با اشاره به اینکه «تصور اینکه با روش فعلی به جایی خواهیم رسید دیوانگی است» افزود، «دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است».

⭐با این حال، در کنار تیتر یک، چند تیتر حاشیه ای دیگر هم دیده می شود: یکی، «حامیانی که در مخالفت سخن گفتند» که عبارت است از نطق های محمد قسیم عثمانی و علی نصیرپور در نقد نبود اهل سنت و حضور اصولگرایان در کابینه.

⭐دوم، «مجلس با کابینه پیشنهادی چه خواهد کرد؟» که گفت و گویی است با غلامرضا تاجگردون و محمد سراج درباره صف بندی حامیان و مخالفان دولت.

⭐از دیگر تیترهای صفحه یک «راه سخت ظفرقندی» است که در صفحات لایی عنوان آن «ماموریت سخت ظفرقندی» است.

⭐در این گزارش ضمن بررسی برنامه‌‏ها و عملکرد وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت، به چالش های پیش روی او هم اشاره شده است.

⭐مهاجرت پزشکان و پرستاران، خودکشی دستیاران پزشکی، بی‌پولی، شکست طرح‌ها، کمبود نیرو، بخش‌های غیرفعال مراکز درمانی، کمبود دارو،

⭐کمیاب‌شدن داروی بیماران خاص و سهم پایین از تولید ناخالص داخلی تنها بخشی از چالش‌های پیش‌روی گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت دولت چهاردهم است.

⭐«وزیر بدون مخالف» هم بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، بود که که هیچ مخالفی نداشت.

⭐«خروج سرمایه‌گذاران از اسرائیل» هم گزارش دیگر این روزنامه است که می نویسد، بلومبرگ سپتامبر سال گذشته نوشت که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

⭐برخی از شرکت‏‌های فناوری اسرائیلی برای بقای خود، عملیات و دارایی‌‏های معنوی خود را به خارج از کشور منتقل کرده‌‏اند. 

⭐«رهبری بدون هژمونی» نقد دکترین جو بایدن در خاورمیانه و تعارضاتی است که با سیاست‌ اسرائیل به همراه دارد.

⭐به مناسبت کودتای 28 مرداد هم این روزنامه در گزارشی با عنوان «کودتا از زبـان کودتاچیان» به بازخوانی ماجرای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با نگاهی به خاطرات اردشیر زاهدی و شعبان جعفری پرداخته است.

شرق

⭐این روزنامه عکس و تیتر یک خود را با عنوان «مخالفان موافق» برگزیده که روایتی است از نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای دولت وفاق ملی در مجلس.

⭐در این گزارش آمده کابینه وفاق ملی برخی از مخالفان پزشکیان را به موافق تبدیل کرد.

⭐«صبر در تهران، تلاش در دوحه» هم روایتی است از سرنوشت مذاکرات آتش بس. این گزارش به بررسی پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل در سایه مذاکرات قطر پرداخته است.

⭐به همان اندازه که احتمال این حمله وجود دارد، می توان تصور کرد که در صورت پایان یافتن جنگ در غزه، حمله ای به فلسطین اشغالی صورت نگیرد. 

⭐کما اینکه انتخاب به نقل از واشنگتن پســت و با اســتناد به اطلاعات یک منبع نزدیک به حزب االله، می گوید این گروه لبنانی در طول مذاکرات معامله دوحه، حمله تلافی جویانه ای علیه اســرائیل انجام نخواهد داد؛ زیرا نمی خواهد مسئولیت خرابکاری در مذاکرات یا توافق احتمالی را بر عهده بگیرد.

⭐در گزارش «هرج و مرج فروش اقساطی» گزارشی از گرفتاری های ریز و درشت در نظام توزیع کالا و خدمات به دلیل کاهش قدرت خرید و افزایش تقاضای خرید اقساطی ارائه می دهد.

⭐پیشروی مسکو به سوی شهر استراتژیک شرق اوکراین، در واکنش به تصرف «کورسک» همچنان ادامه دارد.

⭐این روزنامه در گزارش «ارتش روسیه بر دروازه های پوکروفسک» به بررسی این مسئله پرداخته است.

⭐خبر می رسد که ارتش روســیه با وجود عقب نشینی از کورســک، به سرعت به منطقه لجســتیکی پوکروفسک در شرق اوکراین نزدیک می شود.

⭐«ترومای 28 مرداد» هم گفت و گویی است با اکبر معصوم بیگی و داریوش رحمانیان درباره کودتای ۲۸ مرداد 1332.

 اعتماد

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را «جو مثبت بهارستان» برگزیده و گزارشی از جلسه بررسی برنامه‌های دولت وفاق ملی به دست می دهد.

⭐صحن علنی مجلس روز گذشته متفاوت از روزهای دیگر، فضای مشاعره بود و از نمایندگان موافق و مخالف کابینه پیشنهادی گرفته تا رییس‌جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی با شعر و شاعری پاسخگوی یکدیگر بودند. 

⭐شعرهایی که گاهی از سر گلایه و بعضی همراه با بغض بود.

⭐«پشت پرده رای اعتماد به وزرا» گفت‌وگویی است با مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود، در خصوص دورنمای پیش روی کابینه.

⭐هماهنگی فراکسیون مستقلین با اصولگرایان نزدیک به جبهه انقلاب وزرا را از دالان بهارستان به سلامت عبور می‌دهد.

⭐«قانون حجاب و طرح نور پاشنه آشیل دولت پزشکیان» هم گزارشی است از یکی از مهم ترین چالش های پیش روی پزشکیان.

⭐مرتضی آقا تهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرده که دولت نمی‌تواند لایحه حجاب را پس بگیرد.

⭐او در گفت‌وگو با پایگاه خبری جمهوریت تاکید کرد که موضوع حجاب و مصوبه‌اش «قانون شده و تمام است!»

⭐ فرمانده فراجا نیز می گوید چرایی درباره اجرای طرح نور وجود ندارد. این در حالی است که پزشکیان به‌ شدت از طرح نور در خیابان‌ها انتقاد کرد و آن را «طرح تاریکی» خواند.

⭐«نسخه واشنگتن برای انزوای ایران!» نه تنها به بررسی روابط سعودی- امریکا پرداخته بلکه تحولات خاورمیانه پرآشوب را بررسی کرده و به نقل از  مهدی ذاکریان، کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی، می نویسد پیمان امنیتی واشنگتن- ریاض می‌تواند همسویی تهران و ریاض را تحت تاثیر قرار دهد.

⭐«کودتا اجتناب‌ناپذیر نبود» هم سه مطلب از همایون کاتوزیان، پژوهشگر ارشد تاریخ و اقتصاد و استاد دانشگاه آکسفورد، است. 
نخست مقاله‌ای تحلیلی درباره نگاه و رویکرد کاتوزیان به کودتا و در ادامه دو خاطره او درباره تاریخ آن ایام.

 سازندگی

⭐این روزنامه عکس یک خود را به یک تصویر تمام صفحه از مسعود پزشکیان اختصاص داده و عنوان «بهبود روابط با خارج» را برای آن برگزیده است.

⭐این گزارش هم روایت این روزنامه است از حضور پزشکیان در مجلس و دفاع از کابینه که سیاست راهبردی خود را برای رونق اقتصادی اعلام کرد.

⭐در گزارش «محاصره مادورو» هم آمده است که بایدن پس از رؤسای جمهور برزیل و کلمبیا خواستار برگزاری مجدد انتخابات ونزوئلا شد.

⭐در گزارش «رد پای واشنگتن در کورسک» هم آمده است که روسیه علت انهدام پل استراتژیک رودخانه سیم را استفاده از موشک های آمریکا توسط اوکراین اعلام کرد.

⭐«مردان سینما» به بررسی این مسئله پرداخته که چه کسی بر صندلی ریاست سازمان سینمایی تکیه می زند.

⭐«تیغ برنده» بررسی این مسئله است که چرا مهار تورم باید در اولویت اقدامات دولت چهاردهم قرار گیرد.

⭐«امید سلامت و بهداشت» روایتی است از چالش های پیش روی محمدرضا ظفرقندی، گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت.

⭐«مصدق در تنگنا» بازخوانی حوادث منتهی به کودتای 28 مرداد است...

همشهری

⭐این روزنامه تیتر و عکس یک خود را «حلقه همدلی در بهارستان» انتخاب کرده که معتقد است نمایندگان از کابینه در نخستین روز ارزیابی منصفانه ای به دست دادند.

⭐در این گزارش که با یک اینفوگرافی همراه شده موافقان و مخالفان فهرست شده و اولویت ها و راهبردهای دولت چهاردهم هم بررسی شده است.

⭐«صهیونیست‌ها به‌دنبال خرید زمان» هم گزارش دیگری است که معتقد است خبر توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه، نشان از فرسایشی‌کردن مذاکرات صلح با هدف خرید زمان دارد.

⭐«سلبریتی‌زدگی فدراسیون‌ها» عنوان گزارش دیگر این روزنامه است که به دنبال بررسی این مسئله است که محمدرضا گلزار، میلاد کی‌مرام و سالار عقیلی در ورزش چه می‌کنند.

⭐«کشتی‌گیران قلابی» هم گزارشی است درباره رواج پدیده عجیب شکستن گوش بین جوانان بعد از مسابقات المپیک.

⭐«گوش مدل کشتی‌گیران، 2میلیون تومان! بدون مشت، ضربه و انبردست درکمترین زمان ممکن!». این یکی از تبلیغات عجیب «گوش‌شکستن» آن هم عمدی و با هزینه در شبکه‌های اجتماعی است.

 کیهان

⭐تیتر و عکس یک این روزنامه به حضور پزشکیان در مجلس اختصاص دارد و عنوان «در جلسه بررسی کابینه برنامه‌ای ارائه نشد که نقد و بررسی شود» برای آن برگزیده شده است.

⭐تأکید پزشکیان بر اجرای برنامه هفتم مغتنم است اما باید گفت؛ رسیدن به اهداف برنامه هفتم مستلزم طراحی و برنامه‌ریزی بر طبق آن است.

⭐وقتی دولت ملتزم است که برنامه هفتم را محقق کند، باید برنامه‌های عملیاتی، منظم و دارای زمان‌بندی مشخص داشته باشد.

⭐حدود دو هفته از ترور شهید «اسماعیل هنیه» در تهران می‌گذرد و مهم‌ترین مسئله رژیم صهیونیستی در این مدت، انتقامی است که قرار است ایران و متحدانش، از این رژیم تروریست بگیرند.

⭐رسانه‌های عبری می‌گویند شاید ایران به جای موشک‌باران اسرائیل، برخی رهبران این رژیم را هدف قرار دهد.

⭐«سامورایی‌ها وارد وضعیت جنگی می‌شوند» هم گزارشی است که در آن آمده است که ژاپن با توجه به درخواست وزارت دفاع این کشور برای بودجه بی‌سابقه هشت تریلیون «یِن» برابر با ۵۴ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۲۵ هرچه بیشتر خود را به وضعیت جنگی نزدیک و قوای نظامی خود را تقویت می‌کند.

⭐ستون «خبر ویژه» هم متشکل از این خبرهاست:

⭐در حالی که دولت آمریکا مأیوسانه می‌کوشد حمله موشکی و پهپادی ایران را به اسرائیل متوقف یا محدود کند، باید توجه داشت که سراسر خاورمیانه مملو از موشک‌های ایرانی شده‌ است.

⭐نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی با اشاره به عبور ایران از تحریم‌های تسلیحاتی و تبدیل شدن به صادر‌کننده بزرگ نوشت: ایران در حال سرمایه‌گذاری در فضای آسان‌گیرانه‌تر بین‌المللی است تا با استفاده از تجربه موفقش در تسلیح بازیگران غیردولتی‌، خودش را به‌عنوان یک فروشنده بین‌المللی سلاح مطرح کند.

⭐فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) می‌گوید حمله ایران برای مجازات اسرائیل قطعی است اما این بار بر خلاف عملیات ماه‌ آوریل احتمالاً متحدان ایران هم در عملیات انتقامی شرکت خواهند کرد.

منبع:دنیای اقتصاد

 

برچسب ها:
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی